Moustey - Reisverslag uit Saint-Émilion, Frankrijk van Ed werf - WaarBenJij.nu Moustey - Reisverslag uit Saint-Émilion, Frankrijk van Ed werf - WaarBenJij.nu

Moustey

Door: ed

Blijf op de hoogte en volg Ed

29 April 2018 | Frankrijk, Saint-Émilion

29 april 2018
St. Emilion - Moustey
95 km

Het heft de hele nacht geregend. Gelukkig zag ik dat gisteravond al aankomen en heb ik het grondzeil tegen de slaapcabine aangetrokken, hierdoor is gelukkig alles droog gebleven.
Gisteravond was het erg koud en toen ik van het restaurant naar de tent liep bibberde ik over mijn hele lichaam van de kou.
Direct om acht uur mijn slaapzak ingedoken en vanmorgen kwam ik er pas om half acht uit, haast klokje rond.

Ik eet snel wat restjes oud stokbrood en spoel dat weg met water uit de bidon. Ik ben klaar voor de strijd. Buiten hoor ik dat ze campers aan het lostrekken zijn zo erg is de grond verzadigd.
Binnen in de tent kan ik alles inpakken en de tassen waterdicht sluiten. Ook de slaapcabine gaat droog in de zak.
Met de tent gaat het anders, geen redden aan. Ik haal met veel moeite de stokken eruit want die zitten vastgeplakt, ondertussen regent het maar door. Ik vouw zo goed als het kan de tent op en bindt hem zo maar weer onder de snelbinders, dat zie ik vanavond wel weer.

Na een half uurtje ploeteren ben ik klaar om weg te rijden, haal vlug nog wat broodjes in de kampwinkel want het is vandaag zondag en je weet niet of ik nog wat tegenkom.

Ik rij in de regen naar St. Emilion, voor de wijnkenner het ultieme paradijs. De straten zijn door de regen echter verlaten en ik schiet een cafeetje in om een kop warme koffie te bemachtigen, heerlijk.
Na St. Emilion rij ik verder naar Branne en Cadillac. De rit gaat enkel en alleen door de wijngaarden en is ontzettend mooi, op de constant neervallende regen na dan.
Vanaf twaalf uur wordt het droger en komt er een zonnetje door.

Als ik Cadillac voorbij ben moet ik nog een paar heuveltjes pareren en dan rij ik langzaam maar zeker het gebied van Langres binnen. Ik passeer oude wasplaatsen en af en toe stop ik bij en klein kerkje, sommige zijn open en ik loop even naar binnen. Je voelt de oude sfeer van honderden jaren die hier binnenhangt.

Het gebied van Langres is overwegend vlak en bestaat vnl uit pijnboombossen. Door de jaren heen is hier een wegennet aangebracht dat bestaat uit lange rechte wegen. Blik op oneindig dus want ik ben er haast. Via Landiras, louchats en Guillos rij ik naar Hostens, daar heb ik een camping.
Echter…..je raad het al, gesloten. Ondertussen is het al weer flink gaan regenen.
Ik ben al wat desillusies gewent dus niet getreurd, het boek komt te voorschijn en over 25 km weer een nieuwe kans.
Ik stap weer op mijn stalen ros, wens de fransen het beste en rij weer verder.

Via Biganon rij ik richting Moustey want daar zou een gemeentecamping moeten zijn.
Echter een paar km voor Moustey zie ik een bord met Gite ik heb eigenlijk wel genoeg van de regen en om in dit weer een natte tent op te zetten is niet het meest aanlokkelijke vooruitzicht.

Ik rij het terrein van een manege op en een vrolijk kereltje komt op mij toelopen, duidelijk de baas.
Na het franse handen schudden vraag ik de goede man of hij een kamer voor mij heeft. Dat blijkt inderdaad te kunnen. Ik vraag hem ( ik blijf een Nederlander) wat de kamer kost en hij zegt € 19,- ik ben om en ik parkeer mijn fiets.

De man gaat mij voor naar een huis achter een paar schuren en opent de deur. Een compleet ingericht huis voor een man of twaalf, ik heb zelfs een afwasmachine.
Oude houten balken aan het plafond en een oude betegelde vloer, geweldig. Hij laat me de rest van het huis zien en we eindigen bij de open haard. Een geweldige schouw met daarnaast en berg hout met lengtes van een meter.
Hij legt er een paar op en gooit er een goedje overheen, werpt er een lucifer op en het gaat in de fik. Grinnikend zegt hij dat het vuur wel aan moet blijven. Nou dat moet je tegen mij maar een keer zeggen.

Nadat ik de tent buiten te drogen heb gehangen , en mijn was van gisteren weer heb uitgehangen vlug een douche en gegeten.
Hupsake daar gaat er weer een op het vuur. De temperatuur in de kamer gaat behoorlijk stijgen.
Ondertussen is buiten een avondzonnetje gaan schijnen en ik maak nog een rondje langs de paarden die overal om mij heen staan. Een hond loopt vrolijk kwispelend rond en een pauw loopt te paraderen op het grasveld. Best idyllisch.

Zo is een dag die slecht begon toch nog goed geëindigd. Morgen een korte tocht omdat de extra km’s van vandaag eraf gaan. Ik hoop wel dat het iets minder regent.

  • 30 April 2018 - 11:00

    Dave:

    Hey Ed.
    Wat eenavontuur man..
    ik zou helemaal gek worden als ik me de pl... heb gefietst en dat dan blijkt dat de camping dicht is whaaaa. Petje af hoor..
    T’s hier ook k.. weer. Wordt pas woensdag beter.

    Hou je taai vent.

    Xx Dave

  • 30 April 2018 - 12:01

    Lydia En Jilles :

    Hoi Ed,

    Ik krijg net je 3 laatste reisverslagen binnen.
    Fijn dat je ook nog een beetje van de mooie omgeving kunt genieten.
    Jammer van de regen maar hier spoelen we ook weg.
    Doorfietsen maar..... zet hem op, je gaat goed joh.

    liefs, Lydia

  • 30 April 2018 - 20:20

    Jan En Ingrid:

    Hoi ED,

    Wat leuk om jouw belevenissen te lezen. We zien het mooie landschap zo voor ons! Genieten van de kleine dingen is echt een kunst, maar die versta jij wel. Wat een reis zeg! Geniet er vooral nog van en zet hem op met al die kilometers. We kijken uit naar je volgende verhalen hoor!
    Groeten van Jan en Ingrid

  • 30 April 2018 - 20:52

    Marleen:

    Hoi Ed,
    Nou, dat warme vuurtje stoken had je wel verdiend! Ik hoop voor je dat de regen nu een beetje wegblijft. Geniet er nog even van
    Groetjes, Marleen

  • 30 April 2018 - 22:51

    Annie Arendss:

    Hoi Ed
    Je moet onderhand wel waterbestendig zijn!!! Hopelijk ben je weer opgewarmd bij het warme vuurtje. Morgen een kortere rit......dus genieten
    Groetjes ma

  • 01 Mei 2018 - 14:24

    Bernadette:

    Ha Ed,
    Wat een bikkel ben je en wat fijn dat je kan genieten van al het moois en idyllische om je heen. Het klinkt prachtig. Succes nog met je laatste kilometers....

  • 02 Mei 2018 - 16:53

    Pjotr:

    Kerel, je maakt er weer wat moois van, blijf genieten, je weet na regen komt er altijd zonneschijn.

    Gr. Berggeit Pjotr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Émilion

Fietstocht naar Pamplona

"Over oude paden".

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2018

Pamplona

03 Mei 2018

Roncesvalles (en aanvulling op Saint Palais)

02 Mei 2018

Saint Palace

01 Mei 2018

Sorde L´Abbaye

29 April 2018

Moustey
Ed

Actief sinds 28 Dec. 2011
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 22601

Voorgaande reizen:

05 September 2021 - 08 Oktober 2021

Santiago de Compostella

21 Augustus 2018 - 21 Augustus 2018

Van Bordeaux naar Santiago de Compostella

17 April 2018 - 11 Mei 2018

Fietstocht naar Pamplona

Landen bezocht: